Staartje van Thailand

21 juni 2011 - Hat Yai, Thailand

Het is weer de hoogste tijd om iedereen even bij te kletsen over onze belevenissen in Thailand. Voor de mensen die de spinnenvideo hebben gemist… Er is iets mis gegaan bij het uploaden maar iedereen die heeft “geklaagd” krijgt hem nog per mail. We moeten onze klanten natuurlijk wel tevreden houden ;)

02/06 Pai – Lopburi

De mojito’s smaakten weer prima gisterenavond. We hebben geen haast dus weer een beetje uitslapen en lekker rustig ontbijten. Om half twee vertrekt de minibus terug naar Chang Mai. Helaas hebben we weer een chauffeur met (zelf)moordneigingen. Met een noodgang ramt hij het busje door alle 700 en nog wat bochten. Na een paar bochten voel in m’n ontbijt al protesteren in m’n buik en staat het koude zweet op m’n voorhoofd. Wonder boven wonder lukt het hem niet om de bus te laten verongelukken en zodra hij bij het treinstation stopt springen we eruit. We halen opgelucht adem en boeken twee slaapplaatsen in de nachttrein naar Loburi.

03/06 Lopburi

De trein komt al om half 5 uur in de ochtend aan in Lopburi. Beetje erg vroeg. We wachten op het station op het eerste licht en lopen dan naar het guesthouse dat we al eerder hebben uitgezocht. Nog dicht natuurlijk. Voor de deur wachten dan maar. Daar zien we voor het eerst de reden dat we hierheen zijn gekomen: apen. Het stadje is vergeven van de makaken. Ze zijn overal en ze zijn brutaal! In de middag lopen we naar één van de twee tempels waar de apen “wonen”. Rond de temel loopt een weg. De apen springen aan de ene kant van de tempel in de laadbakken van de pickups die langsrijden, doorzoeken die snel op voedsel en springen er dan aan de andere kant van de tempel weer van af. Taxi en eten, wat wil je nog meer…

Terwijl ik een foto maak van wat aapjes op een hek komt een andere makaak op me afrennen en springt op m’n been. Ik schrik me rot, grijp hem beet en gooi hem van me af! Niet zo heel slim bedenk ik me achteraf, maar hij bijt gelukkig niet. Toch maar iets beter onze ogen openhouden! Het zijn wel wilde dieren natuurlijk.

04/06 Lopburi – Bangkok

Lopburi zelf is niks aan en om eerlijk te zijn… het stinkt! Overal ligt vuil en de apen zelf doen ook niet echt veel moeite om hun eigen zooi op te ruimen. We hebben genoeg gezien en pakken de trein naar Bangkok. We gaan weer terug naar hetzelfde guesthouse waar we eerder zaten. Samen met onze kabels ben ik ook mijn inlogapparaat voor telebanking kwijt geraakt, erg lastig. Janny heeft een nieuwe opgestuurd en die ligt klaar bij de balie. Mooi geregeld! Bedankt mam! De avond brengen we door op Khao San Road maar morgen gaan we weer verder. Sabrina heeft het inmiddels wel een beetje gehad met Bangkok.

05/06 Bangkok – Kanchanaburi

De bus brengt ons in drie uur naar Kanchanaburi. Iedereen die de film “The Bridge over the river Kwai” heeft gezien weet wat hier te zien is. De beroemde brug die tijdens de tweede wereldoorlog door krijgsgevangenen gebouwd is. Duizenden Amerikanen, Australiers en Nederlanders zijn hier omgekomen door uitputting, honger en wrede straffen van de Japanse overheerser tijdens de bouw van de spoorlijn naar Birma.

De drijvende bungalow die we zoeken is niet te vinden en na een uur met onze backpacks op door de brandende zon te hebben gelopen geven we het op en vinden we een gewone kamer. De brug bewaren we voor morgen want het is bloedheet en we zijn het lopen even helemaal zat! 06/06 Kanchanaburi De brug ligt op twee kilometer van ons guesthouse dus dat is een mooi ochtendwandelingetje. De brug is dé attractie hier en dat is te merken ook. Het plein is één grote souveniermarkt. Erg spactaculair is de brug niet, maar als je de historie kent is het toch een erg indrukwekkende plek. We lopen over de bielzen de brug over en lopen langs de andere kant van de rivier weer terug. Effe lunchen!

Tijd voor een middagwandelingetje. We wandelen de paar kilometer naar het JEATH-museum. Dit is een museum over de bouw van de brug. De naam komt van de landen die het grootste aandeel hebben gehad in de bouw, Japan, Engeland, Amerika, Thailand en Holland. Wat een aanfluiting. Het museum bestaat uit een L-vormige bamboe hut waar half vergane, gele foto’s, krantenknipsels en schilderijen te zien zijn. Volgens schattingen haalt het museum jaarlijks 250.000 Euro aan entreegeld op, maar niemand weet waar dat geld naar toe gaat. Niet naar onderhoud van de collectie in ieder geval. Dat de monnik(!) die het museum heeft opgericht in een dure villa woont is blijkbaar slechts toeval. Het bericht dat we in het gastenboek achterlaten laat weinig aan de verbeelding over.

07/06 Kanchanaburi – Erawan Waterfall

Behalve de brug heeft Kanchanaburi nog een grote attractie. Het Erawan National Park met de Erawan watervallen. Daar gaan we vandaag met een toertje naar toe. We worden gedropt bij de ingang van het park en hebben vier uur de tijd om op eigen houtje langs de zeven watervallen omhoog te trekken en onderweg lekker te zwemmen. Het is een mooie klim omhoog en de watervallen en poeltjes zijn echt schitterend! Op de terugweg gaan we zwemmen bij de tweede waterval. In het water hier zitten ook een heleboel visjes. Die komen op je af om de dode huidcellen weg te eten. Het voelt raar! Geen pijn ofzo, maar het idee dat een visje van ons zit te eten in plaats van andersom is toch vreemd.

Rond de eerste twee watervallen zitten ook brutale apen die op eten van de toeristen jagen. Terwijl wij in het water liggen gaat een aap er vandoor met de tas waar Sabrina’s slippers inzitten. Hij schiet een boom in en begint aan de tas te knagen. Ik spring het water uit en ren erop af. Hier is de aap zo van onder de indruk dat hij de tas meteen uit de boom laat vallen. Het kan ook zijn dat hij er achter kwam dat de slippers niet eetbaar waren maar ik denk toch het eerste…

Na de lunch vertrekken we naar een treinstationnetje waar we de trein nemen over een stuk van de historische spoorbaan. We hangen de hele rit uit de deuropening van de laatste wagon. De rit komt niet echt historisch over maar het landschap is erg mooi. Leuke rit! Als laatste komen we weer aan bij de River Kwai brug, maar die hebben we gisteren al gezien dus nemen wij genoegen met een koud drankje.

08/06 Kanchanaburi – Ratchaburi – Chumpon – Ko Tao

Lange reisdag vandaag. We pakken de bus naar Ratchaburi vanwaar we de trein pakken naar Chumpon. Er zijn helaas alleen nog maar staanplaatsen beschikbaar dus dat doen we dan maar. Gelukkig wijst de conducteur ons een paar zitplaatsen aan. Beter! Zo is de zes uur wat makkelijker door te komen. Op het treinstation staat iemand die ons een taxi en boot naar Ko Tao aanbied. Eigenlijk tegen beter weten in doen we het. Ons instinct blijkt juist. Bij de haven is de prijs voor de boot ineens 100 Bath hoger. Het is maar Eur 2,50, maar toch. Weer genaaid.

In de laadback van de pickup naar de boot ontmoeten we wel een Duits stel (Thomas & Eva) en een Duitse jongen (Raphael). Die gaan we de komende dagen nog veel zien. Weer Duitsers… dat dan weer wel ;) Op de boot krijgen we een plekje in de stapelbedden alleen van slapen komt niet veel. Het rumoer van de motor en de harde bedden zijn iets te veel van het goede.

09/06 Ko Tao

Vroeg in de ochtend komen we aan in de haven. We hebben besloten om naar de rustige Oostkust van het eiland te gaan. De andere drie gaan ook die kant op dus delen we weer een taxi. In de laadbak van een 4x4 pickup gaan we het eiland over. De weg is al snel op en dan komt de vierwielaandrijving erg goed van pas. Als we op het strand aankomen is alles nog dicht. Niet zo gek want het is pas half 6. Dan maar vast omkleden en het heerlijke heldere warme water in. We vinden uiteindelijk allemaal een goede bungalow en dan kan het relaxen beginnen! Die eerste middag ontmoeten we ook Rick & Rianne uit Huissen die op huwelijksreis zijn. Heel relax stel dus daar gaan we het prima mee vinden :)

Tanote Bay lijkt wel vergeten te zijn door de rest van de touristen. Het is een schitterende baai met een koraalrif voor de deur dus wat wil je nog meer zou je denken. Toch is het erg rustig. Heerlijk!

10/06 t/m 16/06 – Ko Tao

Over onze tijd hier kan ik vrij kort zijn. Heerlijk relaxen! Met de drie R’s ( Raphael,Rick & Rianne) brengen we hele dagen door met niets meer dan ouwehoeren, zonnen, snorkelen, kaarten, lezen, luieren en natuurlijk lekker eten en drinken. Thomas en Eva komen vaak ook nog even langs, maar die zien we een stuk minder. Heerlijke dagen met goede mensen. Zo hoort het te zijn :)

Ik ga ook nog een dag met Rick mee op een vistrip, maar weer lachen de vissen me uit. Rick vangt wel een visje maar ook die is geen sterk verhaal waard. We krijgen wel een behoorlijke vis mee die iemand anders op de boot gevangen heeft. Die brengen we naar de keuken van ons “vaste” restaurant waar ze hem met een lekker sausje voor ons klaarmaken. Is het toch niet helemaal voor niks geweest :)

17/06 Ko Tao – Surat Thani

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en de tijd van gaan is gekomen. We hebben genoten van onze tijd op het eiland en het gezelschap van onze nieuwe vrienden, maar we moeten weer door! Rick en Rianne zwaaien ons uit als de pickup ons naar de haven brengt. Raphael gaat mee want hij gaat door naar een ander eiland. We pakken met z’n drieen de boot en op Ko Pha-Ngan stappen we over op een andere boot. Raphael gaat de andere kant op dus op de kade nemen we afscheid.

Rick, Rianne, Raphael, Thomas en Eva, Bedankt! ( Danke Schon! )

We komen op een boot terecht die vol zit met halfgare mensen die vannacht op de full-moon-parties zijn geweest. Dat is goed te zien en te ruiken. De hele boot stinkt naar alcoholzweet. Vanaf de “loshaven” is het nog een uurtje met de bus naar Surat Thani. We zoeken een hotel buiten het centrum want de meeste hotels in het centrum verhuren kamers per uur, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

In Surat Thani willen we eigenlijk Keith ( Peacecorps vrijwilliger die we in Cambodja hebben ontmoet) opzoeken, maar het is erg lastig contact krijgen dus dat gaat helaas niet door. Dan maar naar bed en morgen weer weg hier, want er is echt niks te doen of te zien. In het hotel blijkt dat er iemand Sabrina’s rugzak heeft doorzocht. Waarschijnlijk is dit gebeurd op de eerste boot vanaf Ko Tao. Gelukkig zat er niks van waarde in en voor zover ze kan nagaan is er ook niets weg. Wel weer klote. Ze moeten gewoon met hun gore ***** poten van je spullen afblijven!!!

18/06 Surat Thani – Khao Sok National Park

Vandaag steken we per bus Thailand over naar de westkust. Bestemming: Khao Sok National Park. Het weer is echt bagger aan deze kant van het land. Het regent de hele dag (regenwoud haha) Wel hebben we weer een erg leuke bungalow midden in het bos gevonden. Er stroomt een beekje langs en vanaf het balkon hebben we schitterend uitzicht op de natuur. De apen blijven tot nu toe gelukkig een beetje op afstand. Morgen komen Ivo en Ninon voor twee dagen naar dit zelfde resort. Can’t wait!

19/06 Khao Sok National Park

We zitten aan het ontbijt als er een mini-busje komt voorrijden… Zouden dat… Ja! Ze zijn er! :) Zo vreemd om midden in de bush-bush bekende gezichten van thuis aan te zien komen lopen. Ondanks onze kale koppen en de 4 maanden dat we elkaar niet hadden gezien herkennen ze ons meteen haha! Echt heel erg leuk om ze weer te zien. (En ze hebben schepsnoep en muziek meegenomen! Whohoo!) Ze moeten even bijkomen van de nachttrein, maar dan is het tijd voor een biertje! De twee Oostenrijkers waar ze al een paar dagen mee optrekken zijn ook een stel mafketels. Klikt meteen ;)

De rest van de dag doen we niet veel meer dan eten en slap ouwehoeren met een biertje erbij. En meer hoeft ook niet. Gelukkig hebben Ivo en Ninon het goede weer meegenomen…

Midden in de nacht maakt Sabrina me wakker. Help! Er zit een gekko vastgeplakt aan het plakband dat voor een kier in de vensterbank hangt. Het arme beest wurmt zich steeds vaster… Voorzichtig bevrijden we hem uit z’n benarde positie. Hij heeft geluk want we krijgen hem los zonder het vel van z’n rug te trekken. Als dat geen goede Karma oplevert… ;)

20/06 Khao Sok National Park

Ivo, Ninon en de Oostenrijkers gaan Olifant rijden. Wij hoeven even niet meer en zien ze tegen de middag weer.

Na de lunch gaan de wandelschoenen aan en lopen we naar de ingang van het park. Het doel voor vandaag: Het meertje waar we kunnen gaan zwemmen op 3,5 KM van de ingang van het park. Na een lekkere wandeling van 3 KM ( en twee bloedzuigers op onze sokken ) komen we bij een bord waarop staat dat we niet meer verder mogen ivm het regenseizoen. Dat hadden ze beneden wel even mogen zeggen voor ze onze 200 Bath in ontvangst namen. Dan maar weer terug. We zweten ons inmiddels rot en besluiten bij het resort een duik te nemen in het riviertje. Maar niet voor we de parkwachters even duidelijk hebben gemaakt dat we niet helemaal tevreden zijn met de gang van zaken. Het levert ons een excuus op, maar geen enkele Bath terug natuurlijk. Duh!

Bij het resort nemen Ivo en ik een duik in het snelstromende water terwijl de dames op de oever toekijken. We zijn helemaal opgefrist en weer klaar voor een nieuwe ronde bier. Samen met de Oostenrijkers Martin en Eva zoeken we ons vaste restaurant op voor een afscheidsetentje. De verzameling lege bierflessen groeit snel. Heerlijke avond zo!

21/06 Khao Sok – Krabi / Ko Phi Phi / Hat Yai

De tijd is voorbij gevlogen. We moeten alweer afscheid nemen van Ivo en Ninon. Zij gaan door naar de Ko Samui en wij pakken de mini-bus naar Krabi.

Ivo en Ninon, het was super jullie weer te zien al was het maar kort! Bedankt voor het snoep, de muziek en de gezelligheid! Geniet van de rest van jullie reis en voor je het weet zien we elkaar weer in Rotterdam! Take care!!! :)

De minibus zou ons afzetten in het centrum van Krabi, maar uiteraard zijn we weer voorgelogen en worden we op een busstationnetje buiten het centrum gedropt. Of we even willen betalen voor een ritje naar het centrum. Nou… dike l*l voor je! (Sorry Oma)

We zijn het behoorlijk zat dat sommige Thai gewoon midden in je gezicht staan te liegen. We regelen ons eigen vervoer naar het centrum. Hier willen we de boot pakken naar Ko Phi Phi om nog even een paar dagen lekker op het strand te liggen. Tijdens de 50 meter die we naar de pier moeten lopen worden we minstens 5 keer aangesproken door irritante opdringerige types die je perse een kaartje voor de boot willen verkopen.

Dit is de druppel… Ons geduld is meteen op en we hebben het effe helemaal gehad met Thailand. We besluiten ter plekke Thailand te laten voor wat het is en pakken een bus naar Hat Yai, een smerig onviendelijk ogend stadje vlak bij de grens. Hier pakken we morgen een mini-bus naar Maleisie. Hopelijk gaat dat wel goed. Eerste bestemming in Maleisie is Penang/Georgetown!

Grtz! Enzo & Sabrina

1. Janny:
    23 juni 2011
    Heel verhaal weer. Leuk je net even gesproken te hebben. Bespeur ik een beetje meer ergernissen over de 'oplichterspraktijken' dan aan het begin van de reis?

Fijn dat het apparaat goed is aangekomen zodat je je weer kan internetbankieren - geeen dank, graag gedaan.

Mooi is de Erawan waterval hé? Wist je dat de gewonde krijgsgevangen hierheen werden gebracht zodat die visjes hun wonden konden schoon knabbelen? Zou Dr Fish hier zijn visjes vangen?

Veel mooie avonturen in Maleisie toegewenst, maar kijk in Borneo ook uit voor de Makaken, zijn daar net zo brutaal en pikken je eten van je bord als je even niet oplet........zo nu ben je alvast gewaarschuwd :-)

Take care!
    Liefs
  2. Nathalie:
    23 juni 2011
    Heel veel plezier (en hopelijk zonder al die oplichterspraktijken) in Maleisie.

Dikke kus
    Naat
  3. Caroline:
    23 juni 2011
    Wat een verhaal weer! Jullie beleven zo ontzettend veel, daar is een gewone vakantie helemaal niets bij...

Veel plezier in Maleisië!
    Hopen op wat minder rotapen ;-)

XXX
    Caroline
  4. Marjon:
    25 juni 2011
    Hai daar!!

Sorry voor de (hele) late reactie..... Eerst kindje werpen he?
    Fantastisch al die verhalen.. wat een belevenis!

Geniet ervan!

Liefs,
    Marjon
  5. Ninon:
    26 juni 2011
    Mochten jullie nog toch nog een paar dagen op een thais eiland willen vertoeven: We hebben van het resort waar wij hebben gezeten een kortingskaart voor vrienden en familie gekregen.
    Samui Jasmine Resort. Super de luxe (vet over budget voor jullie ;-)) direct aan het strand.

Overigens zit in de straat achter dit resort een hostel. Vanaf buiten ziet het er goed uit.

Dikke kus,

Ninon
  6. Bea:
    26 juni 2011
    Wat geniet ik van jullie verhalen en foto's! Op deze manier heb ik een beetje het gevoel dat ik zelf de mooie reis maak.
    Een fijne, zorgeloze tijd in Maleisie gewenst en ik kijk al weer uit naar jullie volgende verslag.

Groeten, Bea
  7. Mike:
    28 juni 2011
    Zoals altijd ben ik gewoon blij dat er niks geks is gebeurt en dat jullie alleen maar aan het genieten zijn.

Mike