Chiang Rai, Chiang Mai & Pai

1 juni 2011 - Pai, Thailand

Voor de mensen die nu nog steeds niet zijn afgehaakt heb ik hieronder weer wat letters achter elkaar gezet. We hopen dat het jullie een beetje een idee geeft wat we hier meemaken, al had je er natuurlijk eigenlijk zelf bij moeten zijn ;)

(20/05) Chiang Rai

Vanaf het busstation krijgen we een lift naar een guesthouse net buiten het centrum. Ziet er goed uit, maar de snelweg die op 10 meter van de kamer loopt verpest het een beetje. Terug naar het centrum lopen maar.

Sabrina stopt plotseling en roept verbaasd: Kijk nou!!! Dan zie ik het ook ineens… Een Surinaamse toko! Hier? Nee toch? Ja, echt! :) Vanavond Roti! De eigenaar (Karel, uit Den Bosch) hoort ons praten en komt ons een biertje aanbieden. Die kamer loopt niet weg… Hele aardige vent!

Na een rondje over de avondmarkt sluiten we de dag af met een lekkere Roti en een paar biertjes. Na sluitingstijd gaan we met z’n drieën naar de bar aan de overkant van de straat. Hier ontmoeten we Arthur, een jongen uit Spijkenisse die al een paar jaar hier woont. Met hem spreek ik af om morgen (eindelijk!) naar een voetbalwedstrijd te gaan. Chiang Rai United tegen Thai Port… Ben benieuwd!

(21/05) Chiang Rai

Uitslapen vandaag! Na het ontbijt/brunch/lunch slenteren we een beetje door de winkelstraten. Arthur komt me tussen 4 en 5 ophalen bij de bar want de wedstrijd begint om 6 uur. Kwart over 5 nog niemand te bekennen dus op naar het busstation. Dan maar zelf regelen. Bus doet er helaas te lang over dus dan maar met de tuk-tuk. Sabrina laat ik achter bij Karel en Thor, zijn Thaise kok/ober/manusje-van-alles. Thor is natuurlijk zijn bijnaam maar dat hadden jullie vast al begrepen ;)

Chiang Rai Utd speelt in het stadion van de universiteit, een heel end uit de stad. De tuk-tuk man wil eigenlijk niet wachten, maar als ik uitleg dat ik anders terug moet liften besluit hij toch op me te wachten. Top! Als dank haal ik een kaartje voor hem en gaan we samen de wedstrijd bekijken. Het niveau is niet om over naar huis te schrijven dus dat ga ik dan ook niet doen. Maar de sfeer is geweldig! Het stadion is afgeladen en de sfeer is zo aanstekelijk fanatiek, opgewonden en sportief dat ik ook juichend opspring als “we” in de 2e helft de 1-1 ( ook meteen de eindstand ) maken :) De tuk-tuk man is blij dat hij toch is blijven wachten. Super om dit mee te maken!

Eenmaal terug in Chiang Mai wil Karel ons laten zien hoe de Thai zich vermaken hier. Vanavond is er “Saturday Walking Street”, een grote straatmarkt met een podium aan een groot plein. Op slechte muziek dansen grote groepen Thai in het rond. Niet om de toeristen te vermaken, maar gewoon omdat ze het zelf erg leuk vinden!

Wij worden uitgenodigd door een grote familie die op het plein zit te picknicken. We krijgen allemaal erg lekker eten voorgeschoteld en de shotjes met zelfgestookte whisky blijven in rap tempo komen. Het duurt dan ook niet lang voor we tussen de Thai aan het dansen zijn. Karel heeft wel interesse in één van de dames en Sabrina staat maar al te graag klaar om ze te koppelen. Telefoonnummers vliegen in het rond. De oudste van de zussen ( ik gok een jaartje of 50 ) doet haar best om mij zo snel mogelijk dronken te krijgen. Ze wil me meenemen! Nee!!! Tot haar grote teleurstelling legt haar jongere zus haar uit dat ik toch echt al bezet ben… Daar kom ik even goed weg! Wat een geweldige avond!

(22/05) Chiang Rai

Uitslapen weer! Die shotjes eigengemaakte meuk (ong. 40%) zijn gisteren behoorlijk hard aangekomen haha. Vandaag doen we dus niet veel. Na het eten gaan we weer een biertje pakken bij Karel. Zo komen we de tijd wel door. Hij stelt ons voor om ons morgen mee te nemen naar Chiang Rai Beach, een plek langs de rivier die toeristen zelf nooit zullen vinden. Ja, wij gaan mee! Maar doe eerst nog maar een biertje…

(23/05) Chiang Rai Beach

De zus (later blijkt het weer z’n nicht te zijn) van Thor geeft ons een lift naar Chiang Rai Beach. Onderweg pikken we natuurlijk eerst een fles whisky op, want als de Thai gaan ontspannen staat drank als eerste op het boodschappenlijstje!

Langs de rivier zijn allemaal bamboe hutjes gebouwd waar je lekker op kleden en kussens kunt rondhangen. Het is hier een hele mooie plek onder bomen vol bloesem en er is inderdaad geen enkele farang (westerling) te zien. Het menu is natuurlijk niet te lezen voor ons dus we vertrouwen op Thor en z’n zus/nicht. Dat had voor mij iets beter kunnen uitpakken, maar de rest eet smakelijk. Ik maak van de gelegenheid gebruik om mijn nieuwe uitschuifbare hengel te proberen. Geen groot succes maar dat ligt meer aan het snelstromende water dan aan mijn visserskwaliteiten natuurlijk… ahum….

Thor werkt ook als toer gids en we besluiten een tweedaagse trip bij hem te boeken. Karel gooit de zaak twee dagen dicht en gaat met ons mee. Daar moet op gedronken worden!

(24/05) Trekking Chiang Rai – Akha village

Karel en Thor staan ons al op te wachten voor het restaurant. We vertrekken naar de pier waar we de boot pakken naar het Elephant Camp. Het half uur durende olifant-ritje rond het dorp is nou niet echt bijzonder. Als we naar boven kijken zien we wel een schitterende duidelijke “Halo” rond de zon. Dit is volgens de Thai een erg goed teken! We lunchen bij de Olifanten voor we de boot weer pakken naar het beginpunt van onze trekking. Karel is geen fan van lopen en chartert een moto om zich naar het Akha dorp te laten rijden. Wij trekken onze wandelschoenen aan en gaan op pad.

Na een paar uur berg op en af (vooral op!) door de indrukwekkende jungle komen we eindelijk bij het dorp van de Akha stam aan. 3x raden wie er al aan het bier zit haha. Wij doen er eentje mee voor we een klein stukje verder lopen naar een schitterende waterval. Onderweg spot Sabrina de grootste spin die we ooit hebben gezien! Het filmpje staat op de site en is NIET gemanipuleerd. Het beest was echt zo groot! Bizar…

Dan is het etenstijd! Wij worden aan het werk gezet en we maken met z’n allen een heerlijke Thaise maaltijd in het hutje dat dienst doet als keuken. Afwassen doen we bij de pomp buiten.

Na het eten schuiven we aan bij het kampvuur voor nog een biertje en wat andere Thaise lekkernijen. De vuurvliegjes zorgen voor een kleine lichtshow in onze hut en met de geluiden van de jungle om ons heen vallen we uiteindelijk in slaap.

(25/05) Trekking Chiang Rai – Akha village

Apha, een gids uit het dorp, sluit zich bij ons aan voor de trekking van vandaag. We gaan weer op pad. Na een tijdje vooral stijl heuvelop te hebben gelopen is het tijd voor de lunch. Vandaag leren we koken op de jungle manier. Apha heeft een enorme bamboe stam gekapt en daar hakt hij met z’n kapmes de pannen, bekers en chopsticks van. Bananenbladeren doen dienst als borden en schalen. Wij mogen het ook proberen, maar moeten denk ik nog even oefenen haha.

Één van de bamboe kokers van ongeveer een meter lang worden gevuld met eieren en kruiden en de ander met merg van een bananenboom en kokosmelk. Deze worden in het vuur gezet om gaar te stoven. Ondertussen hakt hij van bamboe (natuurlijk, wat anders ) een paar spiesen waar we onze kip op gaan roosteren. Handig spul dat bamboe! De pap van bananenboommerg schenkt hij in een groot bananenblad en gooit er instant noodles bij. Even laten garen, dan Jungle-ommelet en kip erbij en klaar is Apha. Heerlijk gegeten!

Na het eten lopen we een stukje verder tot bij een theeplantage. Hier drinken we wat en worden met de auto opgepikt om naar de thermale bronnen te gaan. We zwemmen lekker rond in het hete water en dat is precies wat onze beenspieren nodig hebben om weer een beetje bij te komen! Tijd om terug naar Chiang Rai te gaan…

We nemen met een biertje afscheid van Karel en Thor want morgen gaan we er alweer vandoor. Enorm leuke tijd gehad hier. Karel en Thor, bedankt!

(26/05) Chiang Rai – Chiang Mai

Tegen de middag komen we aan in Chiang Mai. We regelen een kamer en lopen de rest van de dag door de stad. Leuk! Het is hier een gezellige party stad met heel veel toeristen, expats en studenten en dus ook de bijbehorende clubs, cafés en hoerententen.

We willen even iets anders dan rijst en gaan falafel eten. We maken een praatje en wat blijkt: De eigenaresse heeft een tijd in Rotterdam gewoond en haar broer runt nog steeds het “Tosti-house” naast de Donner in het centrum. De falafel-tent ernaast is van haar beste vriendin. Wat een kleine wereld toch af en toe! We beloven ze de groeten te doen, maar daar moeten ze nog even op wachten ;)

(27/05) Chiang Mai

Vannacht geen oog dicht gedaan. We zitten blijkbaar in een feesttent. De hele nacht gillende mensen, slechte muziek en dronken gelach. Toen ze ook nog over de gang kwamen denderen stak Sabrina haar hoofd buiten de deur om met haar allerliefste stemmetje te vragen of het alsjeblieft een heel klein beetje zachter kon ;) Daarna hebben we ze niet meer gehoord whaha! Toch maar op zoek naar een andere slaapplaats. Niet zo heel veel werk hier trouwens, het stikt ervan!

Toer-agent gevonden dus morgen gaan we white-water-raften! Nu dat geregeld is vinden we het de hoogste tijd voor een originele Thaise massage. Heerlijk! We kunnen er weer even tegenaan :)

(28/05) Chiang Mai

Met een klein groepje gaan we op pad. Eerst weer naar de olifanten. De rit op de olifant duurt ongeveer  een uurtje en is wel leuker dan de vorige keer want nu gaan we een stuk door de jungle. Maar toch nog steeds niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. Voorlopig even geen olifanten meer voor ons dus.

Hierna lopen we een uur door een erg mooi stuk jungle langs een beekje naar een waterval. Het bewijs dat sneakers niet ideaal zijn voor een jungletrek komt als een Spanjaard bij het oversteken van de beek van een rots glijd en onder water verdwijnt. Als hij weer boven komt druipt het bloed van z’n knie en het water uit z’n camera. Niet echt fijn als je dan nog een heel stuk moet lopen en varen…

Een kort autoritje later komen we aan bij het raft-centrum. We leren eerst een paar korte commando’s van de ”kapitein” om zo het risico op verzuipen te verkleinen. Dan is het eindelijk tijd voor het raften! De rivier is op sommige plekken behoorlijk wild en de uitstekende rotsen zorgen voor spannende momenten. Zo kicken!!! Dit willen we vaker doen! Echt geweldig! :) Drijfnat en moe komen we na een tijdje aan in rustiger vaarwater. Hier stappen we over op bamboe vlotten voor het laatste stukje over de rivier. Dan zit het er helaas weer op. We worden weer gedropt bij ons guesthouse en de spanjaard brengen ze nog even langs het ziekenhuis.

(29/05) Chiang Mai

Vandaag weer even een dagje lekker weinig doen. Het is veel te heet om je ergens druk om te maken!

Als het tegen de avond wat afkoelt gaan we naar de Sunday Walking Street. Zelfde idee als in Chiang Rai maar veel groter. Een hele wijk is afgezet en omgetoverd tot een grote braderie. Overal kraampjes, muziek, optredens en vooral veel eten! Zelfs de verschillende tempel terreinen staan vol. Al snackend en snoepend werken we ons door de massa en vermaken ons uitstekend!

We hebben van verschillende reizigers gehoord dat Pai een erg leuke plek is om een paar dagen niks te doen dus morgen gaan we eens kijken wat daar waar van is.

(30/05) Chiang Mai – Pai

De weg van Chiang Mai naar Pai is een slingerweggetje door de bergen en iemand heeft ooit eens geteld dat er precies 762 (vaak scherpe) bochten in de weg zitten. In één van deze bochten (geen idee welke haha) hebben we ons eerste en hopelijk laatste auto-ongeluk in Azië. In een scherpe bocht moet onze mini-bus naar de berm om plaats te maken voor een vrachtwagen combinatie die naar beneden komt. Alleen gaat onze chauffeur niet ver genoeg naar de kant en raakt de aanhanger van de vrachtwagen ons busje aan de zijkant. Zijraam aan diggels en blikschade. De twee (andere) Nederlanders die naast het raam zitten schrikken het meest van iedereen, maar daar blijft het gelukkig bij. De politie is er letterlijk na 10 seconden bij want die reden achter de vrachtwagen. De agenten nemen wat foto’s en spreken de beide chauffeurs bestraffend toe in de berm, maar na een paar klopjes op de schouders mogen we weer verder… Veilig komen we in Pai aan.

Omdat we straks wat te vieren hebben besluiten we een iets rianter onderkomen te zoeken dan ons budget toelaat. We vinden een mooi resort waar we een luxe bungalow boeken in de ruime tropische tuin. Lekkah!

We horen goede muziek van de overkant van de straat komen en sluiten deze dag af met een mojito en een margarita :)

(31/05) Pai

Alles wat we over Pai hebben gehoord is helemaal waar. Het is een erg leuk bergdorpje waar het allemaal draait om genieten! Er hangt hier een erg ontspannen sfeer, de mensen zijn heel vriendelijk en de omgeving is erg mooi. Het eten is heerlijk en ‘s avonds is er genoeg te beleven. We like!

Als we terugkomen van een wandelingetje worden we uitgenodigd door drie gasten die bij een eettentje zitten. Het blijken twee Thai en een Birmees te zijn. Natuurlijk hebben ze ook weer wat flesjes zelfgestookte whisky bij zich die ze graag met ons willen delen. Dit is het sterkste spul dat we tot nu toe hebben gehad en dat wil wel wat zeggen! Helaas is de taal weer een flinke barrière maar met het inmiddels bekende handen en voeten werk komen we toch weer een heel eind. Ze willen ons ook wat lokale lekkernijen laten proeven en zetten ons dus de meest vunzige delen van een koe voor die je je maar voor kunt stellen… Wij laten ons natuurlijk niet kennen en werken de stukjes darm en andere ingewanden netjes weg. Alleen bij de schaal varkensbloed (met klontjes en adertjes er nog in) trekken we de grens. Dat krijgen we echt niet weg. Sorry!

(01/05) Pai

Vandaag zijn we officieel 4 jaar een stelletje :) Hiep hiep hoera voor ons! We gaan er een relax dagje van maken, maar dat kan hier ook eigenlijk niet anders!

We vertellen hier in Azië meestal dat we getrouwd zijn want kan een hoop vragen schelen. Tegen de manager hier hebben we bij het inchecken dan ook gezegd dat we hier vandaag onze 4e trouwdag vieren. Vanmorgen werd er op de deur geklopt en wie zien we daar staan… de manager met een fruitmand ter gelegenheid van onze trouwdag haha!

Vanavond lekker eten en daarna kijken of de cocktails nog net zo lekker smaken als eergisteren!

Morgen gaan we weer terug naar Chiang Mai om daar dezelfde avond de nachttrein naar het zuiden te pakken. Volgende bestemming: Lopburi

Grtz,

Enzo & Sabrina

1. kowah:
    1 juni 2011
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag!Ik ben niet gek op lezen maar jullie verhalen gaan erin als zoete koek.Oma was blij met jullie telefoontje.Ze begreep er alleen niets van dat de verbinding zo goed was.Ik heb ze gesproken zei ze trots en Sabrina is kaalgeschoren zei ze.Ik heb ze niet gesproken maar heb wel alle foto's gezien dus ik heb Sarina en Enzo met een kale kop gezien!Foto's?Dat begreep ze niet,maar ik ga ze binnenkort aan haar laten zien.Ga zo door.XXX
  2. Marjan de Vuijst:
    1 juni 2011
    Enzo en Sabrina, gefeliciteerd met jullie 4de trouwdag :)))))))))). Ik vind het heerlijk om al jullie belevenissen te lezen, het is een gewoon een boek. Jammer dat je de wedstrijd van het jaar niet hebt kunnen zien, prachtige wedstrijd en Barcelona is de terechte winnaar. Daar is ons cluppie een amateurtje bij.

Groetjes en veel succes en plezier met jullie mooie reis.

Marjan
  3. Piet Dubbeldam:
    1 juni 2011
    Gefeliciteerd, jullie moeten het begrip "hokken" daar toch eens proberen uit te leggen. En dan heb ik het nog maar even niet over de christelijke Alblasserwaard want daar hebben ze het over "leven in zonde".
    Ik en ook Mei Ling geniet van jullie verhalen.
    Oma Dubbeldam heeft dankzij Jannie inmiddels een boekwerk van 60 bladzijden. Ze beweert dat ze alles gelezen heeft, ik heb mijn twijfels. Menig zondagmiddag heb ik haar dommelend met jullie reisverslag in de hand aangetroffen.
    Veel cultuur maar vooral veel plezier.

Piet.
  4. Yvonne&Dietrick:
    2 juni 2011
    Hoi reislustige Boeddha's........hahahaha!!!!
    Gefeliciteerd met jullie Vier jaar samen zijn (Vierde trouw dag!!!!!)
    Hebben wij jullie trouwerij gemist?!!!! (Dat zal toch zeer zeker niet!!!!!) hahahahah!
    Leuk dat jullie zulke leuke,lieve gastvrije mensen ontmoeten,elke keer worden jullie heel gastvrij uitgenodigd ook op allerlei feestjes. En om wat zelfgemaakt alcohol van die mensen te drinken,volgens mij zijn jullie soms stront lazarus :-)
    Heel lekker dat jullie nu ook zo'' goed Thais kunnen koken.....jullie moeten mij plechtig beloven als jullie weer terug zijn dat jullie voor mij en Diet ook Thais gaan koken.....ja....ja, belooft alleen voor ons,laat al die anderen maar die lusten dat helemaal niet wij wel hoor!!!!
    Stoer zo'' op de rug van die Olifanten echt gaaf ook weer hele mooie foto's van jullie.
    Heel veel liefs Yvonne&Dietrick kusjes+knuf
    P.s. De kook afspraak staat... Groetjes.
  5. kowah:
    2 juni 2011
    Ik ken ze(Yvonne&Dietrick)niet en zij mij ook niet.Hoezo een kookafspraak alleen voor hun?Ik ben gek op Thais eten.Vergeet wat ze zeggen.IK WIL OOK!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ps De kook afspraak staat.........Groetjes
  6. Hanneke:
    Hooooiii!
    Wederom goed verhaal en mooie foto's. Die laatste foto vond ik erg grappig. Ik ben stiekem alleen nog wel benieuwd naar die monsterspin want die kon ik niet terugvinden. Klopt dat? Ik denk wel dat ik van achter mn computer er al bang voor zal zijn :-) Wat een held he.

Ben zelf trouwens net 5 daagjes naar Istanbul geweest. Erg leuk en indrukwekkend. Als het goed is gaan Casper en ik ook binnenkort onze tickets naar Thailand boeken om van daaruit door te reizen naar Cambodja. Wel handig dat ik tegen die tijd geen reisgids meer nodig heb; ik print gewoon jullie verhalen uit, haha!
    Keep up the good work!

-x-
    Hanneke
  7. Angelo:
    4 juni 2011
    Ik kan de spinnenvideo ook niet vinden :( Verder weer alles gelezen :D Gefeliciteerd met jullie 4e trouwdag! En ik moest je de groeten doen van Maurice, die vriend van pappa (Weet je nog? Lang haar vroeger, tegenwoordig kaal :D). Kwam hem net tegen bij Zuidplein :)

Ik begreep dat Ivo binnenkort jullie kant op komt? Als ons budget toereikend was zouden we ook graag langskomen, maar we moeten het helaas doen met een weekje Zuutendaal (net voorbij) en 5 dagen Napoli (in Oktober)...

Oh, en als iedereen komt eten dan willen wij ook :P

Haha Giulia snapt niet dat ik jullie verhaaltjes lees, ze zegt steeds ' Maar Enzo en Sabrina zijn weg! op vakantie!' :D
    Have fun!

Angelo, Judith & Giulia
  8. Janny:
    4 juni 2011
    Leuk verhaal weer en eindelijk dus een voetbalwedstrijd meegemaakt, gaat een concert ook nog lukken?

Ook van mij gefeliciteerd, wat aardig dat de manager jullie een kadootje kwam brengen!

Lees dat jullie nu ook vuurvliegjes hebben gezien, daar hadden we het nog over in Vietnam :-)

Take care!
    Liefs

ps. Oma slaapt niet bij jullie reisverhalen hoor, ze droomt er bij weg :-)
  9. Sandhya:
    9 juni 2011
    Haha...wel dat sterke zelfgemaakte t*ring spul drinken...maar varkensbloed ho maar...zo nep... ;)

Hihi...moet zeggen dat het alcoholpercentage in mijn bloed aardig gedaald is sinds jullie weg zijn... Tijd om dat eens gezellig te vieren in de Bona ;) Nee, hoor! Pas als jullie terug zijn. :)

Nog gefeliciteerd met jullie 4 jarig bestaan!!! xxx

Mis jullie wel hoor!!! Fijn om jullie verhalen te lezen, lijkt het toch een beetje alsof jullie hier zijn...oh nee alsof wij daar zijn, bedoel ik. :)

Veel liefs en knuffels en kusjes!!! XXXXXXXXXXXXXXXXXX

Oh ja...where's the spider? Maak me gék! ;)
  10. Nathalie:
    14 juni 2011
    Ha Enzo & Sabrina!

Nog gefeliciteerd met jullie 4-jarig 'huwelijk' :)

Hier gaat alles goed. Moet nog 3 weken werken en dan ben ik Flinter-Free!!! Ik snap niet hoe je het nog een paar maanden heb 'volgehouden' nadat je je ontslag had ingediend. Ik heb echt geen f*ck zin meer.....

Maarre ik ben ook wel benieuwd naar die spin en jullie Thaise kookkunsten :-)

Dikke kus
    Naat
  11. Juud, Angelo, Giulia en Pukkie:
    21 juni 2011
    joehoeee wat een stilte vanuit jullie! Gaat het nog goed?

We missen jullie!

x