Maleisie & Singapore

8 juli 2011 - Kuching, Maleisië

De laatste paar dagen in Thailand begonnen we het gevoel dat we met een schitterende reis/ervaring bezig zijn een beetje kwijt te raken. Noem het maar een klein dipje… Maar het goede gevoel is helemaal terug! Wat een verschil een paar uur in de bus en één landsgrens kunnen maken :) De mensen zijn hier totaal niet te vergelijken met die in Zuid Thailand. Ontzettend behulpzaam en vriendelijk. Geweldig!

22/06 Hat Yai – Georgetown Maleisië

We stappen in de bus die ons naar de grens brengt. Na een paar straten moeten we al weer uitstappen om in een volgend busje over te stappen. De jongen bij ons in de bus die ook naar Georgetown gaat mag wel blijven zitten. Het zal toch niet weer … ! Maar deze keer is onze achterdocht onterecht. Het volgende busje brengt ons volgens plan naar Georgetown. Zelfs bij de grens gaat alles goed en zonder verdere problemen krijgen we een visum voor 90 dagen. Die gaan we waarschijnlijk niet volmaken, maar je kunt ze maar hebben toch!

We komen terecht in Little India, je raad het al, de Indiase wijk.  Georgetown is echt een smeltkroes van allerlei nationaliteiten, geloven en bouwstijlen. Het schijnt dan ook het meest tolerante stukje van Maleisië te zijn. Katholieke kerk naast de moskee en hindoe tempel. Zo kan het dus ook…

Alleen Israëliërs zie je hier niet zien want die mogen het land niet in. Vinden wij op zich niet zo erg want van alle toeristen groepen die we tot nu toe zijn tegengekomen zijn Israëliërs veruit de meest arrogante en asociaalste groep van allemaal. Met de Russen op een goede 2e plaats en een gedeelde 3e plaats voor Chinese & Koreaanse toeristen.

Wel is Maleisië het duurste land waar we tot nu toe geweest zijn. Dat is wel even wennen.

23/06 Georgetown, Penang

Te voet verkennen we vandaag Little India en het koloniale gedeelte van de stad. Niet heel veel bijzondere gebouwen maar de sfeer in de straatjes is erg goed. Gezellig stadje!

We gaan eten bij een groot overdekt plein (Red Garden) met in het midden allemaal plastic stoeltjes en tafeltjes en langs de randen kraampjes met alle soorten eten die je je maar voor kunt stellen hier. Heerlijk! Zoiets als dit missen ze in Rotterdam nog!

24/06 Georgetown, Penang

Ook vandaag doen we niet veel bijzonders. Gewoon een beetje door de drukke straatjes lopen en indrukken opdoen. Weer valt het op hoe anders de mensen hier zijn dan aan de andere kant van de grens.

25/06 Georgetown – Kuala Lumpur

Na het ontbijt stappen we in de bus naar Kuala Lumpur. Hier kijken we al een tijd naar uit. Net buiten Georgetown moeten we nog even overstappen maar dan gaan we echt onderweg!

5 uur later rijden we Kuala Lumpur binnen. We voelen ons meteen thuis. Wat een geweldige stad!

Voor de prijs waarvoor we in Laos of Cambodja een grote luxe kamer kregen huren we in Chinatown een hok van 2,5 bij 3 meter met een bed en houten tafeltje. Verder helemaal kaal en plee op de gang. Maar fok it! We zijn er! :)

Ik ga het gewoon nog een keer zeggen: Wat een geweldige stad! Van krot tot luxe wolkenkrabber, van minirok tot boerka, van playboy tot bebaarde Imam, van rommelmarkt tot Gucci & Prada, van eettentjes op straat tot de restaurants met Michelin ster… deze stad heeft alles! (Al is het natuurlijk nog geen Rotterdam he) Enige probleem hier is dat de straten door de drukte één grote verkeersopstopping zijn. Maar dat is niet ons probleem. Wij hebben niet eens een auto ;)

We beginnen met een wandeling door het mooie groene centrum en komen uiteindelijk bij de beroemde Petronas Twin Towers uit. Indrukwekkend! Onder de torens ligt een enorm luxe winkelcentrum dat in hartje New York absoluut niet zou misstaan. We kijken onze ogen uit! Onze portemonnees jeuken maar we kunnen ons (nog net) inhouden ;)

Na het avondeten wilden we eigenlijk nog even naar de Pasar Malam in Little India, maar onze voeten spreken hun veto uit. Ze hebben vandaag al genoeg werk gedaan… Dan maar terug naar ons hokje.

26/06 Kuala Lumpur

De voeten zijn weer uitgerust dus we kunnen weer op pad. Via een omweg lopen we naar het Islamic Arts Museum aan de rand van de stad. Een mooi opgezet en modern museum met een behoorlijk uiteenlopende collectie. Aanrader voor als je toch in de buurt bent ;)

Tijd om weer een eettentje op te zoeken. Ondanks de aanwezigheid van al die luxe restaurants vind je het allerlekkerste eten hier toch echt langs de straat!

De avond hebben we doorgebracht op de markt rond Chinatown. De prijzen liggen behoorlijk hoog maar afdingen gaat ons tegenwoordig goed af. We hebben nog een zaklamp nodig en we krijgen hem mee voor een kwart van de prijs op het prijskaartje :)

27/06 Kuala Lumpur

Met de metro gaan we naar Lake Titiwangsa. Het is een beetje lastig te vinden maar vanaf hier zouden we een goed uitzicht op de skyline hebben. Dat valt tegen. Wel een mooi park, maar helemaal uitgestorven. Misschien omdat we er op het heetst van de dag zijn als alle verstandige mensen gewoon binnen zitten…

Met de Twin Towers als referentiepunt zigzaggen we door de straatjes terug naar het centrum. Totdat we tegen een snelweg aanlopen die midden door de stad loopt. Omlopen gaat niet maar gelukkig vinden we weer een metrostation. Aansluitend pakken we de monorail verder richting centrum. Daar lunchen we bij een Indiase toko voor we met de monorail terug gaan naar Chinatown. We (onze voeten) moeten weer even bijkomen!

Om 7 uur worden we bij het guesthouse opgehaald door Avoon en Karen, twee van de vier dames uit Maleisië die we in Vietnam hebben ontmoet. Leuk ze weer te zien! Ze nemen ons mee naar een eettentje waar ze ons traditionele (zoals pijlstaart-rog!) gerechten laten proeven. Het meeste is erg lekker ;) Daarna stappen we in de auto voor een toer langs de mooi verlichte attracties in Kuala Lumpur. Natuurlijk eindigen we ook weer bij een eettentje waar we weer heerlijke lokale gerechten voorgeschoteld krijgen. Hele leuke avond zo waarbij we weer een hele andere kant van KL hebben gezien.

28/06 Kuala Lumpur

De wekker gaat om 6 uur want we willen naar de skybridge tussen de torens. Er zijn maar een beperkt aantal kaartjes beschikbaar dus je moet er vroeg bij zijn. Om kwart over zeven staan we in de rij voor het loket dat om half negen open gaat… Je moet er wat voor over hebben! We hebben geluk want wij krijgen één van de nummertjes die recht geven op een kaartje. Er zijn nog maar 119 wachtenden voor ons! De rij gaat erg langzaam! Ongeveer een half uur voor ons in de rij staat een Schotse jongen die we in Thailand hebben ontmoet. Zijn vriendin komt ons vertellen dat hij ook voor ons kaartjes gaat halen. Mooi! Voor de Australiër ( die al vanaf kwart over zeven aan het klagen is over alles en nog wat ) is dit de druppel. Hij is het zat en stapt na 3 uur voor niks gewacht te hebben uit de rij. Pindakaas haha!

Met de Schotten stappen we in de lift die in 41 seconden de 41 etages omhoog schiet! Whohoo! Boven aangekomen mogen we een kwartiertje rondlopen op de brug voor we met dezelfde vaart weer naar de begane grond vallen. Was het wachten al met al wel waard!

De hete middagzon zitten we uit in Chinatown.

Dan is het weer tijd voor ontspanning. Op onze laatste avond in KL gaan we naar de film in de luxe bios! Pathe De Kuip is er niks bij ;) De keuze valt op Pirates of the Caribbean 4. Erg leuke film!

29/06 Kuala Lumpur – Melaka

Met een shuttlebus gaan we naar het grote busstation van KL. Natuurlijk is ook hier weer een groot winkelcentrum bij gebouwd. Alles draait hier om shoppen lijkt het wel. En eten natuurlijk! Veel eten!

De comfortabele bus (mag het eens voor de verandering!) brengt ons in twee uur naar Melaka.

Op het busstation worden we aangesproken door een mannetje die ons een foldertje van z’n hotel geeft. Geen gezeik van “Kom hier slapen! Beste hotel ooit!” ofzo, maar gewoon “kom je, dan kom je. Zo niet, even goede vrienden”. Dat deze aanpak bij ons het beste werkt hebben ze in de rest van Azië nog niet door haha. Maar het hotel blijkt inderdaad prima te zijn dus hij heeft klanten erbij.

Melaka heeft een erg goed onderhouden historisch centrum met veel gebouwen uit de tijd van de Portugese en Nederlandse overheersing. De VOC heeft hier 150 jaar de macht gehad. De rest van de middag wandelen we hier een beetje rond en op aanraden van de hotel eigenaar eten we bij een lokaal Indiaas restaurantje aan de straat. Heerlijk gegeten weer! Maar had ook niets anders verwacht :)

30/06 Melaka

Lekker uitslapen en daarna op zoek naar ontbijt! Na een wandeling door het historische centrum komen we terecht bij een mega winkelcentrum. He! Ze hebben hier ook een bioscoop! We hebben wel zin in nog een filmpje en buiten is het toch nog te heet om rond te lopen. Dus airco aan en lichten uit… Transformers in 3D :)

Kate, één van de andere meiden die we in Vietnam ontmoet hebben, neemt ons vanavond samen met haar buurvrouw Valerie op sleeptouw. We gaan eerst, hoe kan het ook anders, naar een restaurant waar we de lokale lekkernijen moeten proberen. Weer hele andere dingen dan in Kuala Lumpur, maar weer erg lekker. Ook Kate neemt ons mee op een ritje langs de hoogtepunten van het stadje.

We sluiten de avond af in een erg trendy club vlak bij ons guesthouse. Het bier smaakt weer prima en uiteindelijk durven de dames ook mee de dansvloer op! De DJ draait lekkere muziek en de sfeer in de club is uitstekend! Kortom, een super avond gehad hier!

01/07 Melaka

Voor vandaag staat er niet veel op de planning. We bezoeken het museum in het “Stadthuys”, een erfenis uit de VOC tijd. Vlakbij ligt op een heuvel een oude kerk die ook gebouwd is door de Hollanders, incl. Nederlandsche begraafplaats.

Het is dan inmiddels zo heet geworden dat we de replica van het Portugese schip maar overslaan. Van de dames hebben we gisteren gehoord dat er toch niks aan is en waarom zouden ze liegen? ;)

Vanavond is er markt in de straten van Chinatown dus daar gaan we even kijken. Weer een heleboel kraampjes met souvenirs en andere prullen. Maar ook genoeg te eten natuurlijk dus al snackend komen we de avond wel door!

02/07 Melaka – Singapore

Als we op zoek zijn naar ontbijt valt ons oog op het terras van een luxueus hotel. Het ontbijtbuffet hier ziet er heerlijk uit! We besluiten het er van te nemen! Af en toe moet je jezelf even laten gaan toch?  We voelen ons een beetje underdressed in onze shorts en slippers maar dat boeit niet :)

Ondanks dat we er niet uit zien als de rest van de gasten hier is de service uitstekend! Een mannetje in pak komt iedere keer onze verse jus-de-Orange bijvullen en niets is ze teveel. Even genieten!

Ons ontbijt loopt een beetje uit dus we missen de bus van 11 uur naar Singapore. No worries, over een uurtje komt de volgende. Die pakken we dan en een paar uur later staan we bij de grens.

Singapore staat bekend als heel streng. Drugssmokkelaars worden zonder pardon geëxecuteerd en als je maar een klein beetje bij je hebt verdwijn je jarenlang in de gevangenis, na de nodige stokslagen gekregen te hebben natuurlijk. Heel raar, maar zelfs als je 100% zeker weet dat je niks bij je hebt en ook helemaal niks bij je KAN hebben ben je toch een beetje zenuwachtig. Want je hoort wel eens rare verhalen over pakketjes die in je rugzak worden gestopt enz… Maar gelukkig niks van dat al! Dit is de best georganiseerde grens die we zijn tegengekomen en zonder problemen krijgen we onze stempels!

Is het een stad? Is het een eiland? Is het een land? Ja! Het is Singapore! We zijn er :)

Aan de rand van het centrum worden we afgezet. Het is nog een stukje naar de wijk waar we willen verblijven dus maar meteen kennis maken met de metro hier.

Bij het eerste hotel waar we checken hebben ze nog één kamer over, maar voor 4 personen. Beetje te duur dus wij maar weer op zoek naar een ander hotel. Grote fout! Na minimaal twee uur met onze rugzakken op heen en weer gelopen te hebben langs alle hotels in het Colonial District en Little India komen we erachter dat alle beetje betaalbare hotels vol zijn! Die allereerste kamer bleek ook meteen de laatste te zijn. Hadden we nu maar… aarrghhh! Dus maar weer terug naar het eerste hotel. Alle kamers vol natuurlijk, maar er zijn nog wel twee (stapel)bedden te krijgen op verschillende slaapzalen. Alles beter dan op straat slapen dus Sabrina slaapt op de 1e verdieping en ik op de 2e.

03/07 Singapore

Slapen is een groot woord, want we krijgen niet veel slaap. Pas om 4 uur ‘s nachts ligt mijn laatste kamergenoot op bed maar het grote licht blijft aan. Zucht!

Het eerste dat we doen als we uit bed zijn is naar de balie om te kijken of er al mensen uitgecheckt zijn. We hebben geluk! Er is een 2-persoons kamer vrij voor de komende twee nachten en de vriendelijke receptionist gaat z’n best doen om ook voor de twee nachten daarna de kamer voor ons te boeken. Na het ontbijt krijgen we het groene licht. We hebben de kamer voor vier nachten! Opluchting alom! Het eerste wat we doen als we de sleutel krijgen is een paar uurtjes bijslapen haha!

In de middag gaan we eens rustig de omgeving verkennen. We zitten het “Colonial District”, een moderne wijk. Overal om ons heen zitten grote winkelcentra. Het is weer duidelijk, ook hier in Singapore draait het leven om winkelen en eten. Het liefst tegelijk. Ze bouwen hier zoveel winkelcentra dat er niet eens genoeg winkeliers zijn om ze allemaal te vullen. Laat staan genoeg klanten om ze draaiend te houden.

Wat ons opvalt is dat de mensen veel minder conservatief zijn als dat wij hadden verwacht in een land met zulke strenge regels als Singapore (zeker wat betreft de zgn. “zedelijkheid”) Maar ook hier voeren de korte rokjes en topjes de boventoon. Het is ook het schoonste land dat we ooit gezien hebben. Zelfs de metro’s zijn schoon en zonder graffiti. Niet heel gek, want ze staan hier bekend om het uitdelen van boetes en andere straffen. Ook zie je nergens kauwgom op straat want het is hier verboden om kauwgom te verkopen. Overal hangen waarschuwingsbordjes. Dit mag niet, dat mag niet, zus mag niet, zo mag niet. Je gaat je bijna afvragen wat je hier nog wel mag doen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Even een paar voorbeeldjes van de boetes en straffen:

EUR  30,00 voor de straat oversteken buiten de aangewezen oversteekplaats

EUR 150,00 voor het niet doortrekken van de plee! ( hoe gaan ze dat nou controleren??? )

EUR 300,00 voor eten of drinken in de Metro

EUR 300,00 voor pissen in de lift ( deze vinden wij nog wat aan de lage kant trouwens! )

EUR 600,00 voor roken waar het niet mag ( bijna nergens dus )

EUR 600,00 voor het voeren van de vogels

EUR 600,00 voor fietsen op de stoep

EUR 600,00 voor troep op straat gooien

Stokslagen voor in bezit hebben van vuurwerk

Stokslagen voor graffiti en vandalisme

Celstraf en stokslagen voor bezit van minder dan 20 gram drugs

Executie voor bezit van meer dan 20 gram drugs

In de avond maken we een mooie wandeling naar de Singapore Flyer, een groot reuzenrad. We gaan het rad niet in maar onderweg genieten we van de mooi verlichte moderne bijzondere gebouwen die je hier overal tegen komt.

04/07 Singapore

Het is de hoogste tijd om even lekker educatief bezig te gaan dus we pakken de metro naar het Singapore Science Center. Dit blijkt als we er aan komen meer gericht te zijn op kinderen maar daar trekken we ons helemaal niks van aan. Het gebouw staat vol met allerlei grappige apparatuur en proefjes om kinderen (en twee toeristen) van alles te leren over optische effecten, geluids effecten en elektriciteit. Erg leuk, ook voor de oudere kinderen onder ons ;)

We willen onze educatieve dag voortzetten bij het Raffles Museum of Biodiversity Research. Als we bij de metrohalte uitstappen lopen we eerst het verkeerde gebouw in. Niemand weet waar we heen moeten. Na veel vragen blijkt uiteindelijk dat we met de bus nog een stuk verder moeten. Maar zoveel moeite hebben we er nou ook weer niet voor over. Het is al laat op de middag en heet dus pakken we de metro terug naar onze wijk.

Als het weer wat afkoelt gaan we er weer op uit. Dit keer naar kades bij de rivier. Vroeger werden hier de schepen gelost, maar nu is het een groot trendy uitgaansgebied. Ze hebben zelfs een “Hooters”! Wie had dat gedacht in Singapore haha!

05/07 Singapore

Er is ook nog wat natuur in Singapore! Op een heuvel midden in de stad ligt het Fort Canning Park. Vroeger was dit een oud fort en in het park zijn nog overblijfselen uit deze tijd te bezoeken. Dat doen we dan ook!  Het is een heerlijk rustig en mooi oud park, alleen jammer dat ze wat studenten van de kunstacademie toestemming hebben gegeven om het te verzieken met lelijke beelden. Zonde…

Op de terugweg brengen we een bezoekje aan de Buddha Tooth Relic Temple in Chinatown. De naam zegt het al. Hier bewaren ze (naar eigen zeggen) een tand van Buddha. Die tand komt alleen maar op twee speciale dagen per jaar tevoorschijn. En vandaag is niet zo’n dag. Wel een indrukwekkende tempel. Gebouwd in oud Chinese stijl, maar van binnen erg modern. Ze hebben liften en zelfs een eigen ondergrondse parkeergarage. De tand zien we dus niet maar op de 3e verdieping bezoeken we wel een goed opgezette tentoonstelling over het leven van Boeddha. Duidelijk en indrukwekkend!

06/07 Singapore

Vandaag even helemaal niets! De afgelopen dagen hebben we bij elkaar minstens een marathon gelopen dus gaan we even ontspannen. Lekker uitslapen, rondhangen,  heerlijk lunchen, beetje winkels kijken en dan vroeg naar bed. Morgen gaat de wekker weer vroeg want we moeten op tijd op het vliegveld zijn voor onze vlucht naar Kuching.

07/07 Singapore – Kuching, Borneo

De metro brengt ons naar het moderne vliegveld van Singapore. Futuristisch ogende treintjes rijden je van de centrale aankomsthal naar de verschillende terminals. Onze laatste Singapore Dollars gaan op aan een vers sapje en een tijdschrift. De Air Asia vlucht vertrekt redelijk op tijd en 5 kwartier later landen we veilig in Kuching, Borneo.

Grtz,

Enzo & Sabrina

1. Janny:
    8 juli 2011
    Wat leuk dat jullie op stap zijn geweest met die meiden van de boottocht in Vietnam, het verbaasd me alleen dat ze jullie niet mee hebben genomen naar een karaoke-avond :-)

Aardige straffen daar, kennelijk vinden ze de wc niet doortrekken 5x erger dan zomaar oversteken :-D

Hopelijk hebben jullie even genoeg gewinkeld want in Borneo ga je weer een 'back to basic" en wordt je ws weer wakker gemaakt door krijsende (neus)apen en andere junglegeluiden.

Veel plezier en blijf op elkaar passen
  2. Peggy:
    9 juli 2011
    Ik lees al een tijdje jullie reisverslag. Erg leuk. Zeker nu, omdat jullie allemaal plekken hebben bezocht die wij twee jaar geleden ook hebben gezien.

Geniet lekker van jullie reis. Ik blijf jullie volgen.

Groetjes,

Peggy
  3. Bea:
    9 juli 2011
    Bij het lezen van jullie verslagen waan ik me in het verre oosten. Bij het zien van jullie foto's varieren mijn emoties van ontroerd tot brede grijns. Zoveel indrukwekkende, mooie, ontroerende, bizarre situaties die jullie meemaken - de prachtige, ontroerende en soms ook lelijke dingen die jullie zien - de interessante ontmoetingen met vogels van allerlei pluimage die jullie hebben. Ik ben er al helemaal van onder de indruk, hoe moeten jullie dit wel niet ervaren? Kunnen jullie alle indrukken nog wel verwerken? Het zal best vermoeiend zijn af en toe, maar godsamme, wat maken jullie een prachtige reis.
    Fijne voortzetting gewenst!
  4. Sandhya:
    10 juli 2011
    Lieverds! Fijn om van jullie te horen!

Hebben ze daar ook IMAX??? OH!! Dacht ik al... Daar moet je toch echt voor in Rotterdam zijn ;) Hihi.... Probeer jullie hier heen te lokken............. :)
    Ok, we houden het nog even vol zonder jullie!

Leuk, die afwisseling, nu jullie naar Borneo gaan. Ben erg benieuw hoe jullie dat gaat bevallen. Prachtige natuur... Geniet er van!!!

Tot het volgende heerlijke verhaal!

Liefs,

Sandhya & Ihsan
  5. Yvonne&Dietrick:
    10 juli 2011
    Hoi Buddha1&Buddha2!!!!!
    Heel leuk dat Ivo&Ninon ook een paar dagen met jullie mee konden genieten van alles in Thailand......ik ben weer jaloers hahahah!!! ;-)
    Maar ik hou mijn pootje nog steeds stijf....had ik maar beter op moeten letten,dan konden wij ook nog een paar dagen komen(snik,snik).
    Volgend jaar dan gaan Diet en ik alles weer in halen voor de afgelopen 5 Maanden.....dan gaan we weer Beesten en Feesten.
    Heel veel plezier in Singapore.....kijk uit voor de apen!!!!
    Knuf+kusjes Yvonne&Dietrick
  6. Hetty Sloof:
    14 juli 2011
    Hi Enzo en Sabrina,
    Lees jullie reisverslagen (soms in delen) iedere keer met veel plezier. Wat een heerlijke verhalen! Af en toe zit ik zelfs bij het lezen al met m'n neus dicht en som zit ik zo te lachen dat Arie om een hoekje komt kijken of het allemaal nog wel goed gaat in mijn werkhok!

Geniet er lekker van, hier valt het water met bakken uit de lucht dus daar hoeven jullie niet voor terug te komen!

Groetjes, ook van Arie,
    Hetty
  7. René:
    23 juli 2011
    Hoi Sabrina en Enzo,

Ben onlangs (éindelijk,.....sorry!) begonnen aan jullie blog; in één woord:geweldig, het leest als een avonturenboek!

Enzo, jij hebt je roeping gemist!
    Wat een proza somtijds,haha!

Wie krijgt er nou de kans om zó'n reis te maken;een avontuur
    dat je nooit meer zal vergeten,dit blijft de rest van je leven een deel van je!

zoveel culturen,zo veel contrasten, van macaber tot eufories,zo veel indrukken en emoties;te veel om allemaal tegelijk in je op te nemen.

Zuig dus zoveel mogelijk op en absorbeer als een spons alle indrukken,geuren,kleuren en atmosferen ;later ga je die pas allemaal ontleden,daar heb je je leven lang nog plezier van..... én heimwee náár,let maar op!

Pas goed op jezelf én elkaar , maar laat dat je er niet van weerhouden te genieten met een grote G.....!!

Besos i Brazza,

René
  8. Barry:
    28 juli 2011
    Hoi Enzo,

Ik was al langer van plan om jullie blog te bekijken maar kwam er niet van … K excuus. Heb met plezier een aantal van jullie verhalen gelezen, een prachtige ervaring, het is niet te geloven dat je al weer een ½ jaar op pad bent. Geniet van het laatste deel van jullie reis.

Sampai jumpa,
    Barry